Tuesday, 30 October 2012

Sengsaranya Menangguhkan Kerja

Kerja kat office melambak lambak. Kat umah pun sama. Rasa macam tidak cukup 24 jam untuk buat kerja dan buat semua perkara. Nak di abaikan, rasa semak mata. Sambil termenung menung menengok kerja yang tak sudah sudah ni, terpandang plak akak pada artikel ni..hehehe..e.

Ditulis oleh:  Hj Abdul Hamid Kamaruddin (ITM)

Proorastination bermaksud tabiat suka menangguhkan atau melengahkan kerja. Mengikut Denis Waitley, Pakar Pembangunan Diri bahawa mereka yang suka menangguhkan kerja perlu membayar harga yang tinggi kerana tabiat itu.  Mereka akan  hidup dalam kegelisahan, merasa letih dan kerja yang tertangguh ini akan menghantui diri mereka sendiri.  Akibatnya mereka akan terkena penyakit dan kesihatan mereka akan turut terganggu.

Ramai menyangka kerja tertangguh ini terdapat di tempat kerja sahaja, tetapi sebenarnya ia mencakupi tugas tugas kita seharian yang lain.  Umpamanya bil bil air, letrik dan telefon yang lambat dibayar kemungkinan perkhidmatannya di potong. (Memang betul..heehhehe). Kita juga akan rugi dan mendapat susah.

Begitu juga dalam kesihatan. Kita berlengah berjumpa doktor sehingga sudah terlalu serius baru berbuat demikian, menjadikan tidak banyak yang boleh diselamatkan lagi. Dalam buku The Joy of Working by Denis Waitley (akak tak jumpa lagi buku ini..) beliau mencadangkan lapan teknik untuk mengatasi penyakit menangguh-nangguhkan kerja ini:

  1. Senaraikan kerja yang tertangguh
  2. Membuatnya serta merta
  3. Jika mendapat masalah memulakannya, tetapkan waktu khas untuk melaksanakannya.
  4. Bayangkan anda mempunyai satu tahun sahaja untuk hidup dan buat matlamat memenuhi hasrat yang hendak dilakukan dalam tempoh tersebut.
  5. Jangan risau untuk mencapai kesempurnaan. Yang penting ialah kualiti usaha usaha yang dilaksanakan. 
  6. Jika perkara yang tertangguh itu melibatkan orang lain, berjumpalah dengannya agar dapat mencari jalan penyelesaian yang terbaik. 
  7. Atasi ketakutan anda dari membuatnya kerana yang paling buruk mungkin kecil atau tidak wujud sama sekali. 
  8. Bayangkan betapa leganya anda apabila kerja tertangguh dapat di sempurnakan. 

Itulah antara kata kata nasihat dari Denis Waitley. 



Peringantan  untuk diri sendiri ni...adoiii........asik suka menangguhkan kerja...






Monday, 29 October 2012

How to Improve Your Life

Artikel ni pun terpampang dalam cubicle akak. Tp siapa penulisnya, wallahualam....

Personality:

  1. Don't compare your life to others. You have no idea what their journey is all about
  2. Don't have negative thoughts of things you cannot control. Instead invest your energy in the positive present moment
  3. Don't overdo; keep your limits
  4. Don't take yourself so seriously; no one does
  5. Don't waste your precious energy on gossip
  6. Dream more while you are awake
  7. Envy is a waste of time. You already have all you need
  8. Forget issues of the past.  Don't remind your partner/friends of his/her mistakes of the past. That will ruin your present happiness
  9. Life is too short to waste time hating anyone.  Don't hate others
  10. Make peace with your past so it won't spoil the present
  11. No one is in charge of your happiness except you
  12. Realize that life is a school and you are here to learn. Problems are simply part of the curriculum that appear and fade away like algebra class but the lesson you learn will last a lifetime
  13. Smile and laugh more
  14. You don't have to win every argument. Agree to disagree
Community:
  1. Call your family often
  2. Each day give something good to others
  3. Forgive everyone for everything
  4. Spend time with people over the age of 70 & under the age of 6
  5. Try to make at least three people smile each day
  6. What other people think of you is none of your business
  7. Your job will not take care of you when you are sick. Your family and friends will. Stay in touch. 
Life:
  1. Put ALLAH first in anything and everything that you think, say and o
  2. ALLAH heals everything
  3. Do the right things
  4. However good or bad a situation is, it will change
  5. No matter how you feel, get up, dress up and show up
  6. The best is yet to come
  7. Get rid of anything that isn't useful, beautiful or joyful
  8. When you awake alive in the morning, thank ALLAh for it
  9. If you know ALLAH you will always be happy. So, be happy. 





Monday, 22 October 2012

Selamat Pengantin Baru

Pejam celik, pejam celik...cepat saja masa berlalu.  Yang patah sudah tumbuh, yang hilang sudah berganti.  Selamat Pengantin Baru buat adik akak, Cu Mat (panggil mesra dari anak2 saudara). Kak cik doakan yang terbaik. Bina hidup baru, dah layari bahtera perkahwinan sebaiknya. Segala pengalaman masa silam, jadikan pedoman. Yang baik jadikan tauladan, yang buruk, jadikan sempadan.

Begitu juga doa dari yang lain lain. Enche, Yang, Nyah Mi, abang, kak cik, arwah kak cho (kalau dia masih adapun, dia tetap mahukan yang terbaik buatmu). Terutama emak. Kami semua mendoakan yang baik baik sahaja.

Ni antara gambar gambar yang sempat di ambil. Majlis persandingan di adakan di Bora Ombak, Ampang.

Seminggu sebelum majlis, cu mat meminta akak membuat gubahan hantaran.....hahaha..seminggu jer dik oi. Pusing kepala. Ni la hasilnya. Walaupun tak seberapa, tp takpe..akak tetap berbangga..hahahha..

hasil kerja kerastangan....hahahha

Yang selebih ni, gambar gambar di Bora Ombak...gambar di rumah pengantin perempuan, tak snap..hahaa....sibuk tang lain.

Bora Ombak Cafe & Restaurant


Kompleks Sukan Ampang, G1, Persiaran Memanda 1, Taman Dato' Ahmad Razali, Ampang, 68000, Ampang, Selangor


Meja makan beradap....

Pengantin...

Pelamin


Hiasan atas meja makan



Hiasan atas..haaha..tu pun akak nak snap..

kat entrance, menyambut ketibaan tetamu

Wifey and Hubby 21.10.12

Besan

Kakak pengantin....tak nampak baju glemer akak..ishh..kelam...hahhaha







Monday, 15 October 2012

MGS - Part II

Dah setel semua kami pun meneruskan perjalanan ke Ipoh. Sampai di Ipoh, Suraya meminta kami menunggu di Stesen Petronas Tanjung Rambutan sbb kami tak tau mcamaner nak pergi ker Homestay yg kami sewa.

Sekejapan jer, dia sampai. Sesampai saja di homestay, di situ dah ada ana, zirah, faiz, dijah...hahaha...bila berjumpa saja, mcm nak roboh rumah.  Kecoh, riuh rendah.......jadi, biarlah gambar saja yang menceritakan keadaannya...hehehehe














Bergotong royong......siapkan utk makan tengahari..




Punya seronok bersembang..sampai pejam2 mata..

Tetamu yg akhir datang. 

Sukernyerrrrrrrr..



Byk lagi gambar...tp tula..ramai yg dah bukak aurat..wakkaaka. It was a wonderful event. Mmg happening sungguh. Seronok jumpa kengkawan yang dah berpuluh puluh tahun tak jumpa. Segala cerita dan kenangan pahit manis semasa di sekolah, di imbau kembali.

Lebih kurang jam 6 petang, akak berangkat pulang semula ke Kuala Lumpur. Menumpang kawan gakk..hheehe..segan akak naik keter BMW orang...ye lah, sbb dah biasa naik keter cabuk ajer..hahahaa...Mekasih to Norida sbb tumpangkan aku balik ke KL. Kalau tak, tak merasa nak berjumpa jumpaan dengan kalian. Dan terimakasih pada Hajar, sbb tolong bawakan aku ke Ipoh. Klu tak, mmg tak merasa jumpa yg lain.....

Terimakasih pada yang dapat hadir. Roziana, Jaliah, Nurzarina, Zaa Hajar, Noor Asnida, Khadijah, Norol, Surayah, Rosmawati, Norida, Faizah, Fazirah, Nor Hasni, Nor Hashimah & me.



MGS - Part I

Selepas 26 tahun sejak 1986 lagi.............

Assalammualaikum...

Sebenarnya perancangan untuk berjumpa dengan kawan kawan semasa berada di bangku sekolah ini sudah lama. Tapi asik lah tertunda tunda. Infact, akak pun takleh nak memberikan jawapan samada boleh pergi ke idak hingga lah ke saat terakhir. Sebabnya, bermula dari 15 September, boleh dikatakan every weekend, ada aja urusan yang kena buat. Jadi, bila tarikh 14 Oktober 2012 dipilih, mula lah hati berbelah bahagi..adoiyaaa..nak pegi ke idak. Nak pegi ke idak.

Pikir punya pikir, redah ajelah. Akak amat berterimakasih sesangat kepada rakan sebaya, Hajar, atas segala usaha penat lelah cuba menggabungkan rakan rakan seperjuangan untuk berkumpul bersama sama.

Tanggal 14hb Oktober, 2012, setelah berjanji, kami berkumpul di Kepong Sentral. Hanya 5 orang jer dari KL ni. (Akak, Haja, Shima, Ros dan Ida). Yang selebihnya dari Ipoh.

Tempat menunggu...hehehe


Kereta yang bakal membawa kami ke Ipoh...

hahaha...posing tak kira tempat. Dlm keter pun jadikk


Seawal 8.30 pagi, kami memulakan perjalanan. Tiba di R&R Tapah, kami berhenti, kerana anak Ida nak buang air kecil. Setiba saja di R&R Tapah, ada orang tegur. Dik...tayar keter pancit...Hah????...Semua keluar keter..aduhai. Mmg betul pancit. Memasing dah ngelabah. Almaklum, all ladies inside..yg ada pun budak kecik (anak Ida)...hahaha..Mana tau nak tukar tayar keter. And we started calling here and there. Mujur alhamdulillah, Hasni & family kebetulan berada di belakang. Kami memintanya berhenti di R&R Tapah.

ooooh nooo noooo......

Sambil memayungkan asbend Hasni, sempat lagi posing..hahhaa

Gambar ai jugak yg takdak..ishhhh

ehhh..ada..ada...kekekkke




Notakaki:  Akak dulu bersekolah menengah di Sekolah Menengah (K) Perempuan Methodis, Jalan Kampar, Ipoh Perak atau lebih di kenali Methodist Girls School. Kami tinggal di asrama bermula tahun 1982 - 1986. Rakan rakan yang di hadir di perjumpaan ini hanyalah rakan rakan asrama sahaja.